Wednesday, December 21, 2011

Macam mn Angpa nk pilih DSLR ikut minat Angpa?

Hari ini aku tak dak gambar sgt nk di kongsi.. Hari ini bila akau bangun pagi ja aku ingat nak berbakti kat pembaca blog aku, follower blog aku dan sy suka blog walking kat blog bisu nie..hehehe.. 
Aku nk kongsi tip bukan nak bagi tips..aku bukan tahap taikotai, otai, guru, sifu dll. Aku cuma nk bgtaw Angpa apa yang aku tahu dari org lain dan aku kongsi kat sini bagi pembaca2 blog aku ambil masa lama skit dok kat blog aku nie..hahaha..
kat sini aku konsi macam na nak pilih DSLR mengikut gaya kita.. step pertama yang kita perlu tahu ialah apakah gaya atau minat kita, contohnya sport, portrait, landscape, macro, night/ low light, travel/outdoor, indoor, spontaneous and studio.. bila kita dah pilih kita tgk apa keperluan yang perlu ada pada kamera kita..tgk table yg aku wat kat bawah nie..

ok..dah tahu Angpa minta apa? selepas dah tau. Ang p tgk spec kamera2 yg ada kat dunia nie..tak kira la Canon ka, Nikon ka, Pentax ka, Fuji ka, Sony ka dan apa2 ka.. tgk ada x keperluan dalam kamera 2 mengikut Angpa punya minat.. boleh paham?? 
ok lah..alang2 tulis post nie aku nk letak gak gambar2 yg aku simpan.. boleh la nk kongsi2..


Macam nie portrait la kot.. Komen tgk..


Landscape la kot mcm nie..

 Low Light la kot..

 mcm nie sport la no..

nie kot gaya studio kot..

sorry la yg nie ja yg aku ada..tak bermakna aku xminat cara shoot yg lain.. myb next step or next mood kot..tapi terselah tanpa berselindung yang aku minat portraiture..
apa2 pon layan apa yg kita minat dan belajar cuba benda baru..

Asslamualaikum...

4 comments:

  1. nape mesti ade kot tuh ?? suka gambar2 yg syed snap..memang dah pro..

    ReplyDelete
  2. kot2 slap.. mn nak tau ada lg org lebh taw dari kita.. tq cik ros..gambar2 lama ja..

    ReplyDelete
  3. Syed..cantik la yang landscape tu.edit ke? kalau tak edit, nak details gambar tu boleh? along nak blaja tangkap gambar agi nampak kontra warna langit dan bumi. cantik sangat kalau langit nampak biru macam tu..boleh je nak blaja wat bokeh tu.nanti along nak p tangkap gabar bokeh love waktu malam lak.

    ReplyDelete
  4. gambar 2 ada touch up skit2.. along kena buka F dia besar bagi focal length dia jauh lagi.. bila nk detailkan benda jauh F menang kena nilai besar.. ya ka nnt blh blajar la..

    ReplyDelete